-
Το καλάθι αγορών είναι άδειο!
Μήπως το τιμόνι σου στρίβει μόνο του προς μια κατεύθυνση;
Μήπως τρέμει, μετά από κάποια ταχύτητα; Δες τι πρέπει να κάνεις για να το φέρεις στα ίσια του.
Κάθε αυτοκινητοβιομηχανία προτείνει για τα μοντέλα της ένα συγκεκριμένο εύρος στη γωνία που σχηματίζει ένας τροχός ως προς το οδόστρωμα, τον απέναντι ομοαξονικό τροχό και το αμάξωμα. Ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης, οι γωνίες αυτές μεταβάλλονται με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η δυναμική συμπεριφορά του οχήματος. Κάπου εδώ έρχεται η διαδικασία της ευθυγράμμισης των τροχών, ώστε να επαναφέρουμε τις γωνίες εκεί που προτείνει ο κατασκευαστής και κατΆ επέκταση να βελτιώσουμε την οδική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος.
Προκειμένου να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, το αυτοκίνητο τοποθετείται σε ειδική μπάρα και κάθε τροχός «αγκαλιάζεται» από ένα εξάρτημα που συνήθως καλείται «αράχνη». Πάνω σε κάθε τροχό βρίσκονται ειδικοί αισθητήρες μέτρησης των σχετικών γωνιών και εμφανίζονται στον κεντρικό υπολογιστή. Από εκεί και πέρα ξεκινά ουσιαστικά η διαδικασία της ευθυγράμμισης, με τον μηχανικό να προσπαθεί να πετύχει τις εργοστασιακές τιμές που προτείνει ο κατασκευαστής για το εκάστοτε μοντέλο. Αρχικά, ρυθμίζεται η γωνία κάμπερ στον εμπρός άξονα και έπειτα οι κάστερ και σύγκλισης. Σχετικά με τον πίσω άξονα, η ευθυγράμμιση γίνεται ουσιαστικά μόνο σε οχήματα με ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση. Ρύθμιση των γωνιών κάμπερ και σύγκλισης στο πίσω μέρος υφίσταται μόνο αν το όχημα διαθέτει ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων ή διπλά ψαλίδια, ενώ η γωνία κάστερ αφορά αποκλειστικά τον κατευθυντήριο άξονα.
Τι είναι ζυγοστάθμιση και πώς γίνεται;
Η ανομοιόμορφη κατανομή της μάζας σε έναν τροχό μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα όταν αυτός περιστρέφεται. Αυτός είναι και ο λόγος που ανά τακτά χρονικά διαστήματα πρέπει να γίνεται ζυγοστάθμιση, προκειμένου η μάζα στην περιφέρεια της ζάντας να κατανέμεται ισομερώς και να εξαλειφθούν στατικές και δυναμικές ανισορροπίες.
Η διαδικασία που ακολουθείται συνήθως στη ζυγοστάθμιση ξεκινά με την αφαίρεση του κάθε τροχού από το αυτοκίνητο και την τοποθέτησή του σε ένα ειδικό μηχάνημα. Κατά την περιστροφή του τροχού, ο υπολογιστής υποδεικνύει το σημείο και το μέγεθος της μάζας που πρέπει να τοποθετηθεί στη ζάντα ώστε να διορθωθεί η ανομοιομορφία στην κατανομή της μάζας. Ένας διαφορετικός, ακριβέστερος και πιο περίπλοκος τρόπος ζυγοστάθμισης είναι όταν οι τροχοί βρίσκονται πάνω στο αυτοκίνητο. Με αυτόν τον τρόπο το μηχάνημα ανιχνεύει ανισορροπία τόσο στους τροχούς, όσο και στα υπόλοιπα περιστρεφόμενα μέρη (δισκόφρενο, μουαγιέ), με αποτέλεσμα η διόρθωση να γίνεται σε πιο «ρεαλιστικές» συνθήκες.
Tips: Χρήσιμες συμβουλές!
Κάθε πότε, λοιπόν, θα πρέπει να γίνονται οι εργασίες ευθυγράμμισης ή ζυγοστάθμισης; Ξεκινώντας με την ευθυγράμμιση, και δεδομένης της κατάστασης του ελληνικού οδοστρώματος, θα μπορούσαμε να πούμε ότι πρέπει να γίνεται προληπτικός έλεγχος κάθε χρόνο (περίπου κάθε 10.000-15.000 χλμ), ή σε οποιαδήποτε αλλαγή εξαρτήματος που επηρεάζει τη δυναμική συμπεριφορά του οχήματος, πχ αλλαγή ελαστικών, αμορτισέρ, σινεμπλόκ και λοιπά. Παράλληλα, αξίζει να αναφέρουμε πως σε περίπτωση που το όχημα παρεκκλίνει της πορείας του ή φθείρει ανομοιόμορφα τα ελαστικά, θα πρέπει να προβούμε σε έκτακτη ευθυγράμμιση.
Σε ό,τι αφορά τη ζυγοστάθμιση, τα σημάδια είναι πιο ξεκάθαρα μιας και με την αύξηση της ταχύτητας ο τροχός αρχίζει να ταλαντώνεται, κάτι που γίνεται άμεσα αντιληπτό από τον οδηγό λόγω του «τρέμουλου» που δημιουργείται στο τιμόνι. Όπως και στην περίπτωση της ευθυγράμμισης, έτσι κι εδώ, ο έλεγχος κάθε χρόνο δεν είναι υπερβολή.
Το χρηματικό κόστος γι' αυτές τις εργασίες είναι μικρό αν αναλογίσει κανείς τα τεράστια οφέλη, τόσο στην άνεση και την ασφάλεια των επιβατών, όσο και στην εξοικονόμηση χρημάτων από την προστασία των ελαστικών και των συστημάτων ανάρτησης-διεύθυνσης.
ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ ΟΤΙ:
- Η κακή ζυγοστάθμιση του τροχού δεν καταστρέφει μόνο το ελαστικό. Το τρέμουλο που δημιουργείται έχει καταστροφικές συνέπειες για αναρτήσεις και σύστημα διεύθυνσης!
- Ακόμα και σε περίπτωση που δεν υπάρχει κάποιο «σύμπτωμα», το οδόστρωμα της χώρας μας απαιτεί τουλάχιστον μία φορά ανά έτος ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση.
- Η γωνία κάστερ αφορά αποκλειστικά τον κατευθυντήριο άξονα. Στο πίσω μέρος θα την βρούμε μόνο σε περίπτωση που το όχημα εξοπλίζεται με σύστημα τετραδιεύθυνσης.
- Οποιαδήποτε «επέμβαση» σε τροχούς, ελαστικά, σύστημα διεύθυνσης και ανάρτησης, πρέπει να ολοκληρώνεται με ευθυγράμμιση των τροχών!
Leave a Comment